Voucher allmänna villkor
Holiday Drive är en hyrbilsförmedlare som samarbetar med internationella hyrbilsleverantörer. Holiday Drive är inte en hyrbilsleverantör utan fungerar endast som en förmedlare av hyrbilar.
Dessa Allmänna Villkor utgör avtalet mellan Holiday Drive. ("Holiday Drive", "vi" eller "oss") och dig, biluthyraren ("Hyrestagaren" eller "du"), som reglerar alla biluthyrningstransaktioner som görs via Holiday Drive.
Här är en sammanfattning:
A. Avtalet
Villkoren i dessa Allmänna Villkor, tillsammans med de som anges i biluthyrningsvouchern ("voucher"), utgör hela avtalet för biluthyrningstransaktionen.
B. Vouchern
När du gör en bokning för en biluthyrningstransaktion kommer vi att utfärda en voucher till dig som innehåller en sammanfattning av principerna för biluthyrningstransaktionen, samt en kopia av dessa allmänna villkor (hädanefter: "vouchern").
Läs noggrant igenom sammanfattningen av biluthyrningstransaktionen som detaljeras i Vouchern. Om du efter att ha mottagit vouchern upptäcker någon avvikelse i villkoren för biluthyrningstransaktionen som anges i vouchern, vänligen informera oss om detta så snart som möjligt.
Vouchern är personlig och kan inte överlåtas eller tilldelas.
C. Inkluderade Artiklar och Tillägg som Inte Inkluderas i Vouchern
Vouchern innehåller en sammanfattning av de huvudsakliga villkoren för biluthyrningstransaktionen, samt en lista över de artiklar som ingår i hyresavgifterna som du har betalat via Holiday Drive. Ytterligare artiklar, som inte uttryckligen anges i vouchern som en del av villkoren för biluthyrningstransaktionen (inklusive alla artiklar som vouchern uttryckligen hänvisar till som: "Ingår ej i denna Voucher"), är inte en del av biluthyrningstransaktionen.
Dessa artiklar inkluderar, men är inte nödvändigtvis begränsade till, extra utrustning eller särskilda önskemål som du kan lägga till biluthyrningstransaktionen [såsom: extra förarförsäkring, försäkring för unga förare, avgifter för återlämning på annan plats, baby- eller barnstol (monteringen av dessa är hyrestagarens eget ansvar), snökedjor eller vinterdäck (vilka är obligatoriska under vissa väder- eller vägförhållanden), skidställ, hanteringsavgifter vid skador, hanteringsavgifter för trafik- eller parkeringsböter, navigationssystem, särskilda önskemål om att leverera eller hämta bilen, mottagande eller avhämtning av bilen utanför kontorstid, försening vid återlämning av bilen etc.]. Kostnaderna för dessa tillägg kommer att anges i vouchern och dessa, tillsammans med kostnaden för eventuella andra tillägg som du beställer direkt från biluthyrningsföretaget vid upphämtningen, kommer att debiteras av biluthyrningsföretaget direkt och exklusivt.
D. Förutsättningar för genomförandet av biluthyrningstransaktionen
Vid upphämtning av bilen från upphämtningsstationen som anges i vouchern (hädanefter: "upphämtningsstationen") måste du, och varje ytterligare förare som önskar bli registrerad som förare i biluthyrningsavtalet (hädanefter: en "ytterligare Förare"), uppvisa alla följande intyg och dokument, vilka måste vara giltiga:
1. Voucher.
2. Ett permanent körkort i ditt namn och i namnet på varje ytterligare Förare (utfärdat i plast med foto).
3. Ett internationellt körkort i ditt namn och i namnet på varje ytterligare förare. (Behövs inte inom EU, USA och Kanada)
4. Ett giltigt pass i ditt namn och i namnet på varje ytterligare förare.
5. Ett fysiskt internationellt kreditkort i ditt namn. Din PIN-kod kan krävas – se till att du känner till den i förväg.
Det internationella kreditkort som du måste uppvisa vid upphämtningen av bilen måste vara ett av de kreditkort som anges i vouchern under avsnittet: "Övriga Villkor – accepterade kreditkort" (hädanefter: "kreditkortet"). Kreditkortet ska användas för att säkerställa betalningarna och tillägg som du är skyldig att betala utöver de biluthyrningsavgifter som ingår i vouchern. Det är viktigt att kreditkortet är giltigt i 4 månader efter återlämning.
Kreditkortet ska även fungera som en deposition för biluthyrningsföretaget som anges i vouchern. Den minsta depositionssumman kommer att vara lika med den självrisk som anges i vouchern under avsnittet: "Policies – CDW Excess/TP Excess" plus bränslekostnader och andra avgifter som kan tillkomma i biluthyrningstransaktionen. Observera att du måste verifiera i förväg om kreditkortet har tillräcklig kreditgräns för depositionen. Biluthyrningsföretaget kommer inte att acceptera kontanter eller andra betalningsmedel som betalning och/eller deposition, annat än ett fysiskt kreditkort, som anges i vouchern (det är inte möjligt att presentera kortet via mobiltelefon med appar som Apple Pay eller Google Pay). Observera, om du har beställt en lyxbil kan du bli ombedd att presentera två kreditkort som deposition, och en sådan bestämmelse kommer att anges i vouchern.
Förutom de obligatoriska intygen och dokumenten som nämnts ovan, kommer du vid upphämtningen av bilen från upphämtningsstationen att behöva underteckna ett biluthyrningsavtal med biluthyrningsföretaget avseende biluthyrningstransaktionen Observera att biluthyrningsavtalet också måste undertecknas av varje ytterligare förare. Om en förare som inte är registrerad i biluthyrningsavtalet som en ytterligare förare kör den hyrda bilen, kommer försäkringsskyddet inte att gälla, vilket innebär att du kan hållas ansvarig för eventuella skador som orsakas på hyrbilen.
E. Biluthyrningsavtalet
Biluthyrningstransaktionen är underkastad villkoren i det biluthyrningsavtal som ingås mellan dig och biluthyrningsleverantören vid upphämtningen av bilen, som beskrivs ovan. Vänligen läs noggrant igenom villkoren i biluthyrningsavtalet innan du undertecknar det. På din begäran kan vi be leverantören om en kopia av biluthyrningsavtalet i förväg. Om du, innan du undertecknar biluthyrningsavtalet, upptäcker någon avvikelse mellan sammanfattningen av villkoren för biluthyrningstransaktionen som anges i vouchern och de som anges i biluthyrningsavtalet, ombeds du att omgående meddela oss detta och i vilket fall som helst innan du undertecknar biluthyrningsavtalet.
Observera att biluthyrningsleverantören har det enda och exklusiva ansvaret för att genomföra biluthyrningstransaktionen i enlighet med och underkastad de villkor som anges i biluthyrningsavtalet. Holiday Drive är inte en avtalspart i biluthyrningsavtalet och tar inget ansvar för dess genomförande av biluthyrningsleverantören eller för eventuella funktionsfel eller andra brister som ligger utanför Holiday Drives kontroll (såvida inte Holiday Drive informerades om eller borde ha känt till sådana funktionsfel eller brister i förväg).
Det är viktigt att behålla en kopia av biluthyrningsavtalet och alla andra dokument relaterade till biluthyrningstransaktionen, inklusive dokument som rör återlämnandet av bilen, i händelse av framtida frågor relaterade till biluthyrningsavtalet som du har undertecknat.
Nedan följer en allmän beskrivning av principerna för uthyrningsvillkoren i biluthyrningsavtalet för de flesta biluthyrningsleverantörer som vi samarbetar med, samt andra viktiga villkor gällande vouchervillkoren och biluthyrningstransaktionen. Denna allmänna beskrivning är endast av bekvämlighetsskäl. För att undanröja alla tvivel är de enda bindande villkoren med avseende på biluthyrningstransaktionen de som anges i biluthyrningsavtalet:
• Den hyrda bilen: Bilkategorin, tillverkaren, modellen, tillverkningsåret, motorstorleken, bagageutrymmets storlek och bränsletypen som anges i vouchern är endast för illustration och garanteras inte. Observera att vouchern garanterar en viss bilkategori och det finns inget åtagande gällande bilens inre tillbehör, såsom smartphone-anslutning (t.ex. en USB-kontakt), ett multimediasystem, CarPlay etc.
Biluthyrningsleverantören kan, efter eget gottfinnande och i enlighet med sitt aktuella lager vid upphämtning av bilen, tillhandahålla dig en bil som enligt leverantörens definition är motsvarande eller av högre värde än den bil som anges i vouchern, eller en bil i en motsvarande bilkategori eller från en högre bilkategori än den som anges i Vouchern. Klassificeringsgruppen och bilgruppskoden varierar mellan olika Biluthyrningsleverantörer och bestäms uteslutande av Biluthyrningsleverantören. Ytterligare information om klassificeringskategorier finns tillgänglig på följande länk: https://holidaydrive.se/hd-car-codes .
• Upphämtning och återlämning av bilen: Bilen kommer att reserveras för dig upp till en timme efter den tid som anges för upphämtning i vouchern eller till stängningstiden för upphämtningsstationen (beroende på vilket som inträffar först). Stängningstiden för upphämtningsstationen anges i vouchern; dock kan öppettiderna för upphämtningsstationen variera på grund av helgdagar eller lokala evenemang. Observera att biluthyrningsleverantören inte är skyldig att vänta på din ankomst, och om du inte anländer till upphämtningsstationen vid den tid som anges i vouchern kan detta betraktas som ett "No-Show" från din sida. Om du känner till någon förväntad försening vid din ankomst till upphämtningsstationen (till exempel en flygförsening) rekommenderar vi att du informerar biluthyrningsföretaget och oss om detta i förväg, så snart som möjligt, så att vi kan kontrollera om du kan hämta upp bilen eller alternativt att vi kan försöka hjälpa dig att hitta en annan rimlig lösning med biluthyrningsleverantören (även om vi inte garanterar att vi kommer att lyckas med att ordna en sådan lösning). Vi kommer inte att vara ansvariga för några utgifter som uppstår för dig eller ditt sällskap till följd av en sen ankomst till upphämtningsstationen.
Vid upphämtning av bilen kommer du att behöva underteckna dokument som anger bilens skick vid tidpunkten för upphämtningen. Vi rekommenderar att du kontrollerar bilen innan du lämnar upphämtningsstationen och säkerställer att eventuella skador på bilen anges tydligt i biluthyrningsavtalet. Observera att om bilen levereras till dig utanför upphämtningsstationens öppettider eller om den lämnas tillbaka av dig utanför stationens öppettider, kommer du att debiteras en extra betalning för sådan service enligt den taxa som anges i vouchern. Om du lämnar tillbaka bilen utanför återlämningsstationens öppettider (till exempel genom att återlämna bilnycklarna i en nyckelbox som är tillgänglig under vissa omständigheter) kommer du att vara ansvarig för eventuella skador som uppstår på bilen tills den har hämtats av biluthyrningsleverantören, och hyresavtalet kommer inte att avslutas förrän bilen har inspekterats av biluthyrningsleverantörens representant.
Vi rekommenderar att du fotograferar bilen samt bensinmätaren vid både upphämtning och återlämning för att undvika eventuella debiteringar.
Om bilen återlämnas orimligt smutsig, enligt biluthyrningsleverantörens bedömning, kan biluthyrningsleverantören debitera dig för särskilda rengöringsavgifter. Biluthyrningsleverantörer förbjuder rökning i bilen. I sådant fall, om du lämnar tillbaka bilen med spår av rökning, smuts, matrester, skräp, skador på klädseln etc., kommer biluthyrningsleverantören att debitera dig för särskilda rengöringsavgifter.
• Ålders- och erfarenhetsbegränsningar: Som ett förhandsvillkor för att genomföra biluthyrningstransaktionen kräver biluthyrningsleverantörer att hyrestagaren och eventuella ytterligare förare är minst 21 år gamla. Observera att vissa biluthyrningsleverantörer också kan kräva, som ett förhandsvillkor för att genomföra biluthyrningstransaktionen, att hyrestagaren och eventuella ytterligare förare inte överstiger en viss högsta ålder. Om din ålder eller åldern på någon ytterligare förare överstiger 75 år rekommenderar vi att du i förväg kontrollerar biluthyrningsleverantörens policy i denna fråga.
Biluthyrningsleverantörer kräver också att hyrestagaren och eventuella ytterligare förare har minst 12 månaders körvana. Policyn avseende hyrestagarens ålder och eventuella ytterligare förare samt deras minimala körvana bestäms av biluthyrningsleverantörerna, efter deras eget gottfinnande, och i enlighet med de lagliga restriktioner som gäller i det aktuella landet. Dessa restriktioner kan variera från tid till annan, från land till land och från en bilgrupp till en annan. Dessutom debiterar biluthyrningsleverantörer en extra avgift för att hyra ut en bil till en ung förare (vanligtvis från 21 års ålder och under 25 års ålder) eller till en senior förare (vanligtvis över 75 års ålder).
• Bränsle: I de flesta fall kommer bilen att levereras till dig med full tank eller fullt laddat batteri. Du är skyldig att återlämna bränsletanken eller batteriet i samma skick som det levererades till dig. Vid brist på bränsle i tanken eller otillräckligt laddat batteri vid återlämnandet, kommer du att debiteras enligt den taxa som fastställts av biluthyrningsleverantören, samt eventuella särskilda serviceavgifter. Vi rekommenderar att du sparar det sista kvittot på bränsle- eller batteriladdning samt rapporten för återlämning av bilen för eventuella framtida förfrågningar.
Om du har köpt en förbetald bränsletank, kommer ingen återbetalning att ske för oanvänt bränsle. Vi rekommenderar att du vid upphämtning av bilen kontrollerar bränsle- eller batterimätaren i bilen för att säkerställa att bränslenivån överensstämmer med det som anges i biluthyrningsavtalet.
Observera att om du tankar bilen i strid med hyresavtalet och tillverkarens instruktioner som anges på klistermärket på bränsletankslocket och i biluthyrningsavtalet, kommer biluthyrningsleverantören att debitera dig för reparationskostnader för eventuella skador som uppstått på bilen, inklusive eventuella tillkommande kostnader (samt bogserings-, reparations- och stilleståndskostnader). Sådana skador betraktas som vårdslöshet och täcks inte av försäkringen du tecknar, vilket ogiltigförklarar bilförsäkringen. Det är ditt ansvar att verifiera rätt typ av bränsle för bilen.
Vänligen notera att om du kör i områden där det förväntas is eller snö, bör du förbereda dig med "antifreeze"-bränslevätska. Om du har fått en dieseldriven bil kan du också behöva tillsätta ett tillsatsmedel kallat AdBlue® under resan. Brist på detta tillsatsmedel kommer att markeras på instrumentpanelen, och om du inte fyller på det kan bilen stanna.
• Resor mellan länder: Det kan finnas begränsningar i biluthyrningsavtalet för att korsa gränser utanför landet där upphämtningsstationen ligger. Vouchern kan innehålla begränsningar angående resor mellan länder under avsnittet "Other Terms - Border crossing information". I vilket fall som helst, om du beslutar att korsa gränser utanför landet där du hämtade bilen, är det ditt ansvar att informera vårt bokningscenter och markera detta när du bokar via vår hemsida. Observera att om du inte agerar i enlighet med ovanstående, kan vissa av de försäkringsskydd som anges i din voucher vara ogiltiga. Om du önskar korsa gränser under hyresperioden, kan biluthyrningsleverantören dessutom debitera dig en extra avgift, inklusive gränsövergångsavgifter mellan vissa länder.
• Satellitnavigationssystem (GPS): Om biluthyrningstransaktionens villkor inkluderar ett satellitnavigationssystem, klargörs att vi inte kan garantera att systemet är av en viss typ (inklusive om det är mobilt eller fastmonterat). Det är ditt ansvar att återlämna det navigationssystem du fått i gott och intakt skick. Om du återlämnar navigationssystemet i ett otillfredsställande skick eller med saknade delar, kommer du att debiteras för reparationskostnader.
• Mekaniska problem: Det är biluthyrningsleverantörens ansvar att tillhandahålla en bil i allmänt gott skick utan några fel eller defekter (förutom de som listats av biluthyrningsleverantören vid upphämtning). Under hyresperioden kan dock mekaniska problem uppstå i bilen. Vid eventuella fel eller problem under hyresperioden måste du omedelbart kontakta biluthyrningsleverantören och/eller dess vägassistans och följa deras instruktioner (vanligtvis finns kontaktnumren i biluthyrningsavtalet eller på bilnyckelringen).
Om en mekanisk fel sker i ett annat land än upphämtningslandet, kan handläggningstiden för biluthyrningsleverantören vara längre, även om du har köpt försäkring för utlandet.
Observera att Holiday Drive inte kommer att vara ansvarig för skador som uppstår till följd av mekaniska problem eller funktionsfel i bilen (såvida inte Holiday Drive visste eller borde ha vetat om sådana problem i förväg). Om du kontaktar oss omedelbart när du blir medveten om ett mekaniskt problem, kommer vi att försöka hjälpa dig att hitta en rimlig lösning med biluthyrningsleverantören, även om vi inte garanterar att vi lyckas ordna en sådan lösning.
Ibland kan varningslampor som indikerar behovet av en viss åtgärd från föraren tändas, till exempel tillsättning av AdBlue, laddning av bilens batteri eller bilnycklar, brist på luft i däcken och behov av däckpumpning etc. Dessa är inte mekaniska problem, och föraren måste agera i enlighet med varningslampan. Om föraren inte agerar i tid kan det orsaka skador som inte täcks av försäkringen. Dessa varningslampor innebär inte att bilen är dåligt underhållen, utan indikerar att löpande underhåll krävs, vilket är förarens ansvar.
• Punktering och andra däckskador: Punktering eller andra skador på däcken eller hjulen utgör inte ett mekaniskt problem, och reparationen av dessa skador är ditt eget ansvar. Vid en punktering eller annan skada på bilens däck är biluthyrningsleverantören inte skyldig att skicka bärgningsservice eller ge dig en ersättningsbil. Observera att det enligt internationella regler inte är obligatoriskt att ha ett reservdäck i bilen, endast ett tillfälligt reparationskit krävs tills däcket byts ut. Dessutom utrustar biluthyrningsföretagen i vissa länder enligt nationella regler inte bilen med ett reservdäck eller ett tillfälligt reparationskit, utan använder sig av en särskild bärgningstjänst för punkteringar.
Vi rekommenderar att du vid upphämtning av bilen kontrollerar den tillgängliga och föreslagna lokala lösningen för punkteringar och ser till att du vet hur du använder denna lösning och agerar därefter.
I vilket fall som helst kommer Holiday Drive inte att vara ansvarigt för någon skada som du eller ditt sällskap åsamkas på grund av en punktering eller däck- eller hjulskador, och du kommer inte att vara berättigad till någon ersättning för den tid som krävdes för att reparera denna typ av skada. Om du köper den utökade hyresplanen "Holiday Plus" kan du i vissa fall få ersättning för dessa kostnader.
• Olyckor: Vid en olycka måste du omedelbart rapportera detta till biluthyrningsleverantören och till den lokala polisen. Vi rekommenderar att du gör detta även om du tror att ingen skada har uppstått på bilen. Enligt biluthyrningsleverantörens riktlinjer måste du fylla i en skadeanmälan och lämna den till biluthyrningsleverantören. Du kommer också att behöva samarbeta med biluthyrningsleverantören och agera enligt dess anvisningar. Om du inte agerar i enlighet med detta kan biluthyrningsleverantören debitera dig för de skador som uppstått till följd av detta.
Observera att om en olycka orsakas av din vårdslöshet eller under andra omständigheter där försäkringsskyddet från försäkringsgivaren är uteslutet, kommer du att vara ansvarig för alla skador som biluthyrningsleverantören åsamkas.
Observera att vid en olycka är biluthyrningsleverantören inte skyldig att ge dig en ersättningsbil. Även om Holiday Drive inte bär något ansvar för skador till följd av olyckor, kommer vi att försöka hjälpa dig att hitta en lösning med biluthyrningsleverantören om du kontaktar oss i ärendet, även om vi inte kan garantera att vi lyckas ordna en sådan lösning.
• Trafiklagar, Böter och Tilläggsavgifter: Trafiklagar varierar mellan länder, och det är ditt ansvar att verifiera dessa lagar i varje land där du tänker använda bilen och att följa dem. Enligt biluthyrningsavtalet bär du ensam ansvar för eventuella skador som uppstår till följd av att du inte följer trafiklagarna i det land där du använder bilen eller som ett resultat av att du bryter mot sådana lagar. Observera att i vissa länder kan försäkringsskyddet vara ogiltigt om trafiklagar inte följs, så om skada uppstår på grund av detta eller på grund av överträdelse av sådana trafiklagar, kommer försäkringsskyddet inte att gälla. Vi rekommenderar att du i förväg verifierar vad som gäller för trafiklagarna i varje land som nämns ovan.
Betalning av trafikböter och parkeringsböter, inklusive särskilda hanteringsavgifter som debiteras av biluthyrningsleverantören, vägtullar, statliga tilläggsavgifter, klistermärken för resor på motorvägar (som kan köpas vid gränsstationer, till exempel i Österrike, Schweiz, Ungern, Slovenien, etc.), klistermärken för "gröna" resor i stadskärnor, etc., ingår vanligtvis inte i vouchern och det är ditt ansvar att betala sådana böter och avgifter och/eller att verifiera behovet av erforderliga klistermärken och köpa dem i de relevanta länderna där du kommer att använda bilen.
Observera att böter och biljetter som åläggs dig och som inte betalas av dig under hyresperioden i de flesta fall kommer att skickas till dig av biluthyrningsleverantören eller direkt av relevant myndighet. Tiden det tar att få böterna skiljer sig mellan länder, och vi är inte ansvariga för leverans, utebliven leverans eller förseningar i leverans av sådana böter och biljetter. Vi ansvarar inte heller för någon fördubblad bot eller några andra avgifter som åläggs dig på grund av sådana förseningar, eftersom vi inte har kontroll över utländska myndigheter.
• Försäkringspolicyer: Villkoren för försäkringsskydd som ingår i biluthyrningstransaktionen är de som specificeras i biluthyrningsavtalet. Vilka typer av försäkringsskydd som ingår i biluthyrningstransaktionen anges i Vouchern; dock kan försäkringsvillkoren och undantagen variera mellan olika Biluthyrningsleverantörer och mellan länder, och det kan finnas betydande skillnader mellan dem.
Därför måste du i förväg försäkra dig om att den typ av försäkringsskydd som anges i Vouchern, samt försäkringsvillkoren och undantagen, uppfyller dina behov. Dessutom rekommenderar vi att du kontrollerar med biluthyrningsleverantören vid upphämtning av bilen, eller innan dess, vilka undantag som gäller för det försäkringsskydd som ingår i biluthyrningstransaktionen.
Observera att vissa biluthyrningsleverantörer erbjuder, istället för försäkringsskydd, ett ansvarsfrihetsintyg eller undantag för vissa skador som kan uppstå på hyrbilen medan den är i din besittning. I dessa Allmänna Villkor ska varje hänvisning till försäkringsskydd också inkludera sådant ansvarsfrihetsintyg eller undantag.
Nedan följer detaljer om de huvudsakliga typerna av försäkringar som är vanliga bland olika biluthyrningsleverantörer:
U.S.A.
• LDW (Loss Damage Waiver) eller CDW (Collision Damage Waiver) Skydd: Denna typ av skydd täcker egendomsskador på hyrbilen under hyresperioden, inklusive stöld. Vid skada som nämns ovan kan du debiteras självriskavgifter enligt det belopp som anges i Vouchern under sektionen "Policies- CDW Excess/TP Excess", även om skadan orsakades av tredje part och inte var ditt fel. Om skadan orsakades av tredje part rekommenderar vi att du informerar biluthyrningsleverantören om detta och följer dess instruktioner. I vissa fall kan självriskavgifterna återbetalas av biluthyrningsleverantören om du följer dess instruktioner och det fastställs att skadan inte var ditt fel.
• Tredjepartsförsäkring: Denna typ av försäkring täcker hyrestagarens ansvar för egendomsskador och/eller personskador som kan orsakas av tredje part under din användning av bilen. Tredjepartsförsäkringen som ingår i biluthyrningsavtalen i Nordamerika ger vanligtvis endast minimalt skydd till hyrestagaren eller till extra förare som anges i biluthyrningsavtalet. Det finns ett utökat skydd som kallas SLP - Supplement Liability Protection. Hos Holiday Drive ingår detta skydd upp till USD 300.000 i din hyrbilsvoucher.
Kanada, Europa och resten av världen
• CDW/LDW Skydd - (Collision Damage Waiver eller Loss Damage Waiver): Denna typ av skydd täcker hyrestagarens ansvar vid egendomsskador på bilen under hyresperioden, exklusive stöld. I de flesta fall och destinationer debiteras du självriskavgifter vid skador på bilen enligt det belopp som anges i Vouchern under sektionen "Policies – CDW Excess", även om skadan orsakades av tredje part och inte var ditt fel. Om skadan orsakades av tredje part rekommenderar vi att du informerar Biluthyrningsleverantören om detta och följer dess instruktioner. I vissa fall kan självriskavgifterna återbetalas av Biluthyrningsleverantören om du följer dess instruktioner och det fastställs att skadan inte var ditt fel.
• TP Försäkring (Stöldskydd):
Denna typ av försäkring täcker hyrestagarens ansvar vid stöld av hyrbilen eller delar därav, eller vid skador på hyrbilen på grund av stöldförsök eller delar därav. I de flesta fall och destinationer debiteras du självriskavgifter vid stöld eller stöldförsök, enligt det belopp som anges i Vouchern under sektionen "Policies- TP Excess".
• Tredjepartsförsäkring:
I de flesta fall och destinationer ingår denna typ av försäkring i det CDW-skydd som nämns ovan. Observera dock att denna försäkring inte täcker personskador för föraren och passagerarna eller deras personliga egendom. Dessutom kan täckningen som ingår i en sådan försäkring i vissa jurisdiktioner (t.ex. Sydafrika) innehålla olika begränsningar som föreskrivs av lokal lagstiftning (såsom begränsningar av teckningsbeloppet, täckningsbara händelser och mer). Därför rekommenderar vi att du separat köper ett lämpligt försäkringsskydd som uppfyller dina behov, eller alternativt verifierar med Biluthyrningsleverantören vid upphämtning av bilen vilka ytterligare försäkringsskydd som erbjuds för detta ändamål.
• Super CDW Skydd (Super Collision Damage Waiver):
Denna typ av skydd ger hyrestagaren full befrielse från självriskavgifter vid skada på hyrbilen (med undantag för administrationsavgifter som kommer att tas ut direkt av Biluthyrningsleverantören oavsett typ av skada).
• Super TP Försäkring (Super Theft Protection):
Detta försäkringsskydd ger hyrestagaren befrielse från självriskavgifter vid bilstöld (med undantag för administrationsavgifter som kommer att tas ut direkt av biluthyrningsleverantören).
Viktiga anmärkningar som gäller för alla försäkringsskydd:
1. Granskning av försäkringsvillkor:
Det är viktigt att du noggrant granskar villkoren för de försäkringsskydd som ingår i Vouchern, inklusive deras begränsningar och undantag. Försäkringsskydden som erbjuds av biluthyrningsleverantörerna är begränsade och deras villkor är föremål för biluthyrningsavtalet och de undantag som anges däri.
I allmänhet kommer försäkringsskydd för skador på bilen att undantas i olika fall, inklusive (men utan begränsning) i fall där skador på bilen orsakats av ett uppsåtligt handlande, användning av bilen av en obehörig förare, körning under påverkan av droger eller alkohol, otillåten användning av bilen som att köra på ej asfalterade vägar, vidareuthyrning av bilen till en tredje part, oaktsam användning av bilen, underlåtenhet att följa lokala trafiklagar eller brott mot biluthyrningsavtalet från din sida (t.ex. att inte återlämna bilen i slutet av hyresperioden). I sådana fall kommer du att vara ansvarig för eventuella skador som uppstår för biluthyrningsleverantören, inklusive kostnaderna för reparation av eventuella skador på bilen eller ersättning för bilens värde samt förlorad inkomst på grund av förlorade hyresdagar.
Vidare, observera att dessa försäkringsskydd inte täcker skador på bilens undre chassi, koppling, batteri, klädsel eller fönsterrutor, skador på däck eller hjul eller reparation av punkteringar och relaterade kostnader, bärgningsavgifter eller kostnader för reservnycklar samt skador på bilens eller passagerarnas innehåll. Försäkringsskydd för stöld kan inkludera undantag om stölden möjliggjordes genom hyrestagarens vårdslöshet, och i sådant fall kan biluthyrningsleverantören kräva full ersättning för bilens värde.
Det kan finnas ytterligare undantag till de försäkringsskydd som erbjuds av biluthyrningsleverantörerna, vilka varierar från en leverantör till en annan. Därför rekommenderar vi att du kontrollerar med biluthyrningsleverantören vid upphämtning av bilen, eller i förväg, vilka undantag som gäller för försäkringsskyddet enligt Biluthyrningsavtalet.
Observera att som en förutsättning för att försäkringsskyddet ska gälla, måste du omedelbart rapportera eventuell stöld, skada eller annan försäkringshändelse som inträffar under hyresperioden till den lokala polisen och till biluthyrningsleverantören samt tillhandahålla nödvändiga dokument för sådana händelser. Du måste följa biluthyrningsleverantörens och den lokala polisens instruktioner i alla sådana händelser och samarbeta fullt ut med dem. Om försäkringsskyddet inte gäller som resultat av en handling eller underlåtenhet från dig eller någon annan person på dina vägnar, kan biluthyrningsleverantören kräva ersättning från dig för fullständig skada som uppstår för dem.
2. Sjukvård och personskadeförsäkring:
Det är viktigt att notera att biluthyrningstransaktionens villkor och alla ovan nämnda försäkringar inte inkluderar sjukvårdsförsäkring och/eller personskade- eller egendomsskadeförsäkring för dig, någon extra förare och/eller passagerarna i hyrbilen, inklusive skador som kan uppstå från en bilolycka under användning av hyrbilen. Därför måste du se till att självständigt köpa försäkringsskydd enligt de försäkringsvillkor som passar dina behov.
Under inga omständigheter kommer vi att vara ansvariga för personskador och/eller egendomsskador som uppstår för dig, någon extra förare och alla andra passagerare i hyrbilen.
3. Försäkringsskydd vid överskridande av hyresperioden:
Villkoren för biluthyrningstransaktionen inkluderar inget försäkringsskydd för perioden som överstiger hyresperiodens varaktighet. Därför rekommenderar vi att du separat köper ett försäkringsskydd som möter dina behov.
4. Erbjudande om ytterligare försäkringsskydd:
Vid undertecknande av biluthyrningsavtalet kan biluthyrningsleverantören erbjuda dig ytterligare försäkringsskydd och/eller andra tjänster, varav vissa kan vara inkluderade i vouchern. Det är ditt ansvar att kontrollera om sådana försäkringsskydd är inkluderade i vouchern eller inte. Observera, om du enligt biluthyrningsavtalet köper ytterligare försäkringsskydd, kommer du vara ensam och uteslutande ansvarig för kostnaderna för sådana skydd och du kommer inte ha rätt till någon återbetalning från Holiday Drive avseende köpet av sådana ytterligare skydd, även om dessa skydd erbjuder liknande eller överlappande försäkringsskydd som de som redan ingår i vouchern.
F. Utökad Biluthyrningstransaktion “Holiday Plus”
Vid bokning av en biluthyrningstransaktion med Holiday Drive har du möjlighet att ansluta dig till vårt utökade biluthyrningsprogram “Holiday Plus” som inkluderar följande förmåner och tillägg (utöver själva biluthyrningen) befrielse från betalningar upp till ett kumulativt belopp på 2 500 USD (”Maxbeloppet”) som anses vara betalt av kunden till den lokala Biluthyrningsleverantören (”Lokala Biluthyrningsleverantören”) enligt följande villkor och på grund av något av följande händelser:
o Skador som orsakats av oavsiktliga händelser (t.ex. kollisioner eller olyckor).
o Stöld av fordonet.
o Vid skada på hyrbilens däck;
o Vid skada på hyrbilens glas, vindrutor och speglar (detta täcker endast skador på själva glaset);
o Vid skada på hyrbilens koppling eller batteri på grund av felaktig användning;
o Vid skada på hyrbilens underrede (endast om skadan uppstått vid körning på asfalterad väg);
Viktigt att veta, Skyddet gäller inte vid:
• Avsiktliga skador, vårdslöst beteende eller försummelse att följa hyresvillkoren.
• Skador som uppstår vid körning på vägar som inte är asfalterade (för underrede).
Observera! I vissa fall och länder kan vissa avgifter debiteras av den Lokala Biluthyrningsleverantören med det kreditkort som användes för deposition vid hyrningen av bilen. I sådant fall kommer Holiday Drive enligt Holiday Plus' villkor och bestämmelser att återbetala dig för eventuella sådana betalningar som den lokala biluthyrningsleverantören har debiterat (upp till Maxbeloppet), i enlighet med följande kumulativa villkor (”Återbetalningen”):
A. Fullständigt ifyllande av en återbetalningsansökan som finns på: https://holidaydrive.se/holiday-plus
B. Tillhandahållande av det fullständiga hyresavtalet undertecknat med den lokala biluthyrningsleverantören och fakturor för eventuella avgifter som debiterats på grund av händelserna;
C. Underteckning och överlåtelse av alla kundens rättigheter till anspråk mot den lokala biluthyrningsleverantören eller någon annan tredje part avseende den aktuella händelsen till Holiday Drive eller någon på dess vägnar;
D. Kunden måste samarbeta fullt ut med Holiday Drive och tillhandahålla all information och material som Holiday Drive begär för att verkställa sina rättigheter (eller någon på dess vägnar) som nämnts ovan.
Återbetalningen kommer att utfärdas av Holiday Drive inom 14 arbetsdagar efter att alla villkor och bestämmelser ovan har uppfyllts och kommer att göras i SEK enligt den relevanta växelkursen vid tidpunkten för återbetalningen. Under alla omständigheter kommer återbetalningen inte att överstiga de betalningar som den lokala biluthyrningsleverantören har debiterat från kunden och upp till maxbeloppet.
För att ansöka om återbetalning måste kunden kontakta Holiday Drive så snart som möjligt efter att ha mottagit debiteringen från den lokala biluthyrningsleverantören på något av följande sätt: via e-post på [email protected] ; via telefon på: +46-105100490.
Undantag och Begränsningar: Programmet kommer inte att vara giltigt och kunden kommer inte att vara berättigad till någon återbetalning i fall där skadan orsakades eller påverkades, direkt eller indirekt, eller i något förhållande till något av följande:
• Användning av hyrbilen som inte överensstämmer med biluthyrningsavtalet;
• Användning av hyrbilen i något slags race eller tävling;
• Användning av hyrbilen av någon annan än den angivna föraren enligt biluthyrningsavtalet, eller av någon obehörig förare;
• Användning av hyrbilen på en icke-asfalterad väg;
• En exceptionell eller ovanlig naturkatastrof;
• Körning eller annan användning av fordonet under påverkan av alkohol eller droger (utom medicinskt föreskrivna läkemedel för medicinsk behandling som inte är rehabilitering från drogmissbruk);
• Förlust eller skada som orsakats av kunden eller någon på hans vägnar avsiktligt, illvilligt, överlagt eller som ett resultat av en brottslig handling av kunden eller någon på hans vägnar.
Observera att vissa av de lokala biluthyrningsföretagen eller andra tredje parter erbjuder undantag eller återbetalningar av självrisker och andra avgifter. Dessa tjänster är inte relaterade till Holiday Drive och kunden kan inte ställa några krav mot Holiday Drive avseende sådana tjänster eller återbetalningar.
G. Skatter
De belopp som anges i vouchern avseende de tillägg som ska betalas vid upphämtning av bilen och som inte ingår i priset för biluthyrningstransaktionen, inkluderar inte moms eller andra lokala obligatoriska betalningar.
H. Hyresperioden för bilen
Hyresperioden som anges i vouchern beräknas på 24-timmarsbasis. Vid försening eller ändring i avlämning av hyrbilen måste du uppdatera oss eller biluthyrningsleverantören i enlighet med detta. Vid försening i avlämning av bilen eller förlängning av hyresperioden som överstiger det antal dagar som anges i vouchern eller överskrider den tidpunkt som anges under avsnittet "Drop off time", kommer biluthyrningsleverantören att debitera dig den extra avgiften enligt den lokala prislistan från biluthyrningsleverantören (vilket kan vara högre än de hyravgifter som överenskommits mellan dig och Holiday Drive) plus kostnader för försäkringsskydd, momsavgifter och andra lokala obligatoriska avgifter. Sådan betalning ska samlas in för hela hyresperioden utan möjlighet till betalning för en del av en hyresdag. Vid tidig avlämning av bilen har du inte rätt till återbetalning för de dagar då du inte använde bilen.
I. Ändringar och Återbetalningar
• Ändringar i biluthyrningstransaktionen före upphämtning av bilen: Du kan begära att ändra villkoren för biluthyrningstransaktionen eller andra objekt som anges i vouchern eller i biluthyrningsavtalet före eller efter att vouchern har utfärdats (inklusive: byte av bilgrupp, upphämtningsstation eller avlämningsstation för bilen, hyresperiodens varaktighet, biluthyrarens uppgifter, etc.) och vi kommer att försöka genomföra denna ändring enligt din begäran. Observera dock att i de flesta fall kommer en ändring av en befintlig reservation efter att den har bekräftats under vissa villkor att kräva avbokning av den aktuella reservationen och skapande av en ny, enligt de priser och villkor som är relevanta för datumet för ändringen. Dessutom kanske biluthyrningsleverantören inte bekräftar den begärda ändringen. I ett sådant fall kan reservationen avbokas enligt avbokningsvillkoren som anges i avsnitt J nedan.
• Ändringar i biluthyrningstransaktionen vid upphämtning av bilen: Eventuella ändringar som görs av dig vid upphämtning av bilen på upphämtningsstationen, oavsett om det är en ändring av villkoren för biluthyrningstransaktionen eller de objekt som anges i vouchern eller Biluthyrningsavtalet (inklusive: byte av bilgrupp, byte av upphämtningsstation eller avlämningsstation eller hyresperiodens varaktighet för bilen, ändring av biluthyrarens uppgifter, etc.) är endast ditt ansvar med biluthyrningsleverantören (om du inte uppdaterar oss om dessa ändringar i tid, kommer vi inte att känna till dem). Observera att biluthyrningsleverantören kan kräva olika avgifter för att göra de begärda ändringarna av biluthyrningstransaktionen. Vi rekommenderar att du innan du gör några ändringar i dessa villkor, i förväg och skriftligen, frågar Biluthyrningsleverantören vilka avgifter som är förknippade med de begärda ändringarna och vilka ytterligare villkor och konsekvenser dessa ändringar kan medföra.
• Återbetalningar: De hyresdagar som anges i vouchern är sammanhängande i enlighet med de datum som anges i vouchern och kan i vilket fall som helst inte delas upp i separata hyresperioder. Ingen återbetalning ska ges för delvis användning av vouchern.
J. Avbokning av Biluthyrningstransaktionen
Vid avbokning av biluthyrningstransaktionen efter att biljetter har utfärdats, kommer vi att vara berättigade att debitera dig med avbokningsavgifter i det belopp som anges i vouchern under avsnittet: "Policies- Avbokningsavgift". Vid utebliven ankomst till upphämtningsstationen på det angivna datumet eller avbokning av din biluthyrningstransaktion på upphämtningsdatumet, kommer vi att vara berättigade att debitera dig med no-show avgifter i det belopp som anges i vouchern under avsnittet: "Policies - No Show avgifter".
K. Holiday Drive och dess verksamhet
Holiday Drive agerar som en mellanhand för att koppla ihop dig med biluthyrningsleverantörer i alla frågor som rör biluthyrningstransaktionen. Därför är genomförandet av biluthyrningstransaktionen av biluthyrningsleverantören inte under vår kontroll och ansvaret som följer av det ligger enbart och uteslutande på biluthyrningsleverantören i enlighet med och under förutsättning av villkoren för biluthyrningstransaktionen som anges i biluthyrningsavtalet. När du skriver under biluthyrningsavtalet befriar du Holiday Drive helt och hållet från ansvar för alla krav, anspråk eller skador som rör eventuella avvikelser mellan villkoren i vouchern och villkoren i biluthyrningsavtalet och/eller genomförandet av biluthyrningstransaktionen av Biluthyrningsleverantören eller av dig. Trots det ovan nämnda, gäller inte detta undantag för fel eller brister i genomförandet av biluthyrningstransaktionen som Holiday Drive kände till eller borde ha känt till i förväg.
Även om vi inte ansvarar för genomförandet av biluthyrningstransaktionen av biluthyrningsleverantören (eller av dig), och utan att vi tar på oss något ansvar som nämnts ovan - om du informerar oss om något problem vid upphämtningen av bilen eller under genomförandet av biluthyrningstransaktionen, kommer vi att åta oss att hjälpa dig med dina begäranden och/eller anspråk mot biluthyrningsleverantören (vi kan dock inte garantera att vi lyckas med detta). Observera att om du inte omedelbart informerar oss om ett problem vid upphämtningen av bilen, kommer vi inte att kunna hjälpa dig och tar inget ansvar för eventuella skador som du kan drabbas av till.
Du kan kontakta oss genom följande kanaler:
• Per telefon, på +46-105100490 under ordinarie kontorstid, måndag till fredag (exklusive helgdagar och helgdagsaftnar), mellan 09:00 och 17:30 svensk tid.
• Per e-post till: [email protected] .
Det är härmed klargjort att Holiday Drive inte agerar som en agent, representant eller operatör för biluthyrningsleverantören, inte bär något ansvar för biluthyrningsleverantörens handlingar eller underlåtelser och inte är behörig att ta emot några juridiska dokument eller andra dokument i dess namn eller för dess räkning.
L. Sekretesspolicy
För att slutföra bokningen av hyrbilen med oss kan du behöva tillhandahålla olika personuppgifter (namn, kontaktuppgifter och e-postadress). Det är viktigt att veta att du inte har någon skyldighet enligt lag att tillhandahålla sådana uppgifter, men du bör vara medveten om att om du väljer att inte lämna dessa uppgifter eller om du lämnar felaktiga uppgifter, kanske vi inte kan slutföra biluthyrningsbokningen, tillhandahålla andra tjänster eller ge den information du kan behöva från oss.
De uppgifter vi samlar in kommer att användas för olika ändamål, inklusive (1) för att reservera våra tjänster och slutföra biluthyrningsbokningen; (2) så att vi kan kontakta dig om nödvändigt, och för att erbjuda eller tillhandahålla ytterligare tjänster avseende de tjänster du bokade genom oss; (3) kundservice; (4) för marknadsföringsaktiviteter: vi kan använda dina kontaktuppgifter för att skicka dig, från tid till annan, information om nya tjänster vi erbjuder, kampanjer, tävlingar, marknadsföringserbjudanden och/eller andra publikationer från vårt företag, våra dotterbolag och våra affärspartners, inklusive genom sociala medieplattformar och andra webbplatser, inklusive personliga annonser och tredje parts annonser, baserat på den information vi har (härefter: "Marknadsföringsinformation"). Marknadsföringsinformation kan skickas via e-post, SMS och/eller något annat elektroniskt medel som är tillgängligt för oss, från tid till annan och i enlighet med lagen. Vi kommer endast att skicka dig marknadsföringsinformation om du har gett ditt uttryckliga samtycke eller om det enligt lag inte krävs sådant samtycke. I vilket fall som helst kan du när som helst meddela oss att du inte är intresserad av att ta emot marknadsföringsinformation från oss genom att klicka på "avregistrera" länken i marknadsföringsmejlet eller genom att skicka en begäran till [email protected] . De uppgifter du tillhandahåller oss lagras i en datoriserad databas och vi kommer att göra vårt bästa för att förhindra att denna information exponeras för tredje part, med undantag enligt vad som anges i dessa användarvillkor och i enlighet med lagen.
Enligt lagen kommer vi att kunna förse en tredje part med dina personuppgifter i följande fall:
(1) Till våra anställda och/eller våra leverantörer och/eller våra underleverantörer som kommer att tillhandahålla dig de tjänster du har reserverat.
(2) Till biluthyrningsleverantören - för att möjliggöra slutförandet av biluthyrningstransaktionen från leverantören; att skydda dessa uppgifter är under biluthyrningsleverantörens ansvar och i enlighet med biluthyrningsleverantörens sekretesspolicy.
(3) Till en tredje part, vid överlåtelse av vår verksamhet till den tredje parten, inklusive för delade försäljningsändamål, sammanslagning eller strategiskt samarbete.
(4) För penninginsamlingsförfaranden för den avgift du ådrar dig för de tjänster du har bokat.
(6) Dessutom, och i enlighet med lagen, kan vi avslöja dina personuppgifter till dotterbolag eller affärspartners, förutsatt att de endast använder informationen i enlighet med denna sekretesspolicy, och enligt de angivna målen för databasen där all personlig information kommer att hållas, och i enlighet med lagen angående användningen av dessa uppgifter.
Under din användning av vår webbplats kan du välja att dela delar av webbplatsen eller din användning av den via olika sociala plattformar. Om du väljer att göra det, observera att du kan begära ytterligare förtydliganden genom att kontakta oss via e-post på [email protected] .
Rätten att se dina personuppgifter:
Dina personuppgifter kommer att hållas i vår registrerade databas. Om det finns ett fel i dina personuppgifter kan du begära att rätta till det eller begära att det tas bort, allt enligt och i enlighet med Sekretesslagen. Eventuella förfrågningar om att granska informationen ska skickas till oss via e-post [email protected] och vi kommer att göra vårt bästa för att svara så snart som möjligt. Om du inte godkänner villkoren i denna sekretesspolicy, vänligen avstå från att använda vår webbplats eller från att tillhandahålla oss personuppgifter.
M. Begränsningar av Holiday Drives ansvar
Holiday Drive, dess anställda, chefer, representanter och alla personer som arbetar i dess namn eller för dess räkning, ska inte bära något ansvar vare sig direkt eller indirekt för något av följande: (1) varje funktionsfel, fel eller försening av biluthyraren i att tillhandahålla bilen eller någon annan artikel som beställts under biluthyrningstransaktionen, eller någon handling eller underlåtenhet från biluthyrarens sida, inklusive brott mot villkoren i Biluthyrningsavtalet; som inte var under Holiday Drive kontroll och som Holiday Drive inte visste eller borde ha känt till i förväg; (2) varje skada, förlust eller indirekt, följdskada, inklusive skada på anseende, förlorad vinst eller inkomst, tidsförlust, skada på livskvalitet, smärta och lidande etc.; (3) personskada eller egendomsskada som kan uppstå för hyrestagaren och för någon annan förare eller passagerare till följd av användningen av hyrbilen; och/eller (4) varje skada, skada eller förlust orsakad av force majeure eller av någon annan händelse utanför Holiday Drive rimliga kontroll. Under alla omständigheter är Holiday Drive maximala ansvar i alla frågor som rör eller är kopplade till dess avtalsförpliktelser med dig under biluthyrningstransaktionen som specificeras i vouchern begränsat till belopp av hyresavgifter som du faktiskt har betalat under biluthyrningstransaktionen som är relevant för grunden för åtal mot Holiday Drive. Du befriar härmed Holiday Drive helt, slutgiltigt och fullständigt från allt ansvar för någon betalning eller skada som överstiger det maximala ansvarsbeloppet.
N. Diverse
• Varje tvist eller oenighet som uppstår mellan dig och biluthyraren ska lösas i den jurisdiktion som anges i biluthyrningsavtalet som undertecknades av dig vid upphämtningen av hyrbilen. Dessa allmänna villkor styrs av lagarna i Sverige, och alla tvister eller oenigheter som uppstår mellan dig och Holiday Drive ska lösas exklusivt av de behöriga domstolarna i Stockholm som kommer att ha exklusiv behörighet att lösa alla sådana tvister eller oenigheter som nämnts tidigare.
• Det ska inte ha någon effekt på någon förändring eller avvikelse från de villkor som anges i dessa allmänna villkor eller i denna voucher, om det inte är skriftligen och i förväg godkänt av oss.
• Vid frågor eller förtydliganden angående vouchern, kan du kontakta vårt kontor under normala öppettider enligt de kontaktuppgifter som anges ovan.
Vi önskar dig en trevlig och säker resa, Team Holiday Drive.